Ads 468x60px

Followers

Tuesday 27 August 2013

Penyusuan susu ibu sepenuh masa...


Bila sebut tentang menyusukan bayi, ramai yang beritahu ia
memerlukan komitmen.
Bagi kes saya, ini adalah pilihan saya
atas sebab tertentu dan komitmen sy sendiri.
Kalau untuk ibu yang bekerja dari rumah atau
suri rumah sepenuh masa, mungkin masalah lebih kurang 
berbanding ibu yang berkerjaya.

Ada juga beberapa cabaran yg sy terpaksa hadapi,
tapi bagi saya ia menyeronokkan!

Antara cabaran untuk sy menyusukan bayi sepenuh masa:
1) Bayi tidak mahu menggunakan susu botol sebab biasa menyusu terus dari ibu
2) Pergerakan agak terbatas, terutama mahu keluar rumah.
(seperti anak sy tidak mahu menyusu menggunakan botol, bila keluar anak pun kena ikut sama, melainkan pergi kerja je dia tak dapat ikut)
3) Malam-malam, kena ready untuk bangun menyusukan anak
(kalau susu botol, boleh take turn dengan suami untuk bancuh susu)
4) Bila keluar rumah, pakaian terhad, terpaksa guna baju
yg memudahkan menyusukan bayi di tempat awam (nursing wear)
 Ini adalah cabaran yang sy lalui sepanjang pengalaman menyusukan bayi sepenuhnya.
Bagi ibu2 yg lain mungkin berbeza.. ^_^

Kelebihan menyusukan bayi sepenuhnya pada saya:
1) Hubungan sangat rapat dengan anak
2) Anak tahan daripada serangan penyakit2 biasa yg menyerang kanak2
(sistem imunisasi yg tinggi)
3) Untuk ibu, berat badan senang kembali ke bentuk asal selepas bersalin



Apa2 pun, terpulang kepada setiap individu masing2.
Untuk bakal ibu, jangan tak cuba untuk menyusukan bayi selepas bersalin
ye, seronok....!
Terasa alam keibuan..


7 orang tinggal note kat sini..:):

  1. Good entry. Aku pun fully breastfed. Unlike urs baby aku ka ngirup ari bottle...but only puting latex, silikon enggai ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Avery langsung ngai ngena botol,t botol memang digigit ya aja.
      Manah Shevonne ka ngena bottle atleast nda tusah ati ninggal ke iya maya kerja...

      Delete
  2. hehehehe...tgh nenen nya. kihkihkih

    ReplyDelete
  3. tengah2 blogwalking, jumpa tentang breastfeeding. MA suka breastfeeding. jemput singgah blog MA ye :) salam kenal

    http://mommyadelz.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Mommy Adelz, salam perkenalan.. nanti kite singgah blog Mommy ye..

      Delete
  4. hi.... jalan2 kat sini.... jumpe entri pasal BF... saya suka tambah ilmu pasal BF untuk di kongsikan dengan rakan2 saya.... :)

    ReplyDelete

 

Sample text

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sample Text

Sample Text